Műremekek a magasból

Ez a blog sem pusztán az ingatlan fotózás témakörébe tartozik, ingatlan fotósként azonban érdemes néha kitekintést tenni, és más vagy hasonló műfajban dolgozó fotósok munkáit is megvizsgálni. 

Peter B. Kaplan fotóst szeretném bemutatni, aki leginkább a New York-i épületek, hidak és a Szabadság-szobor legtetejéről készített – szó szerint is – szédítő fényképeiről ismert. 2019-ben hunyt el, halálát a World Trade Center elleni támadások során belélegzett toxikus anyagok által kiváltott tüdőproblémák okozták. Olyan ikonikus épületfotós, aki igazán egyedi fotográfiákat hagyott ránk.

A barátai és kollégái által „Peter B.” néven ismert Kaplan legyőzte a magasságtól való félelmét, és az 1970-es években a World Trade Center legmagasabb pontjairól fényképezett. A 80’-as években a Szabadság-szobor restaurálását dokumentálta. Peter B. 10 év leforgása alatt 125 000 képet készített az archívum számára. Gyakori téma helyszínei voltak még a Brooklyn-híd, a Chrysler Building, az Empire State Building, az Ikertornyok és más nevezetességek. De mindig a magasból készítette képeit, különleges perspektívákat mutatva, amelyeket addig még senki sem látott. Ezért fotográfiái nagyon különlegesek, még a mai, drónfotókhoz szokott szemmel is.

Figyelemre méltó, hogy mindezt a modern fényképezőgépek, a drónok és a képszerkesztő szoftverek előtt tette. Kaplan fényképezőgépét gyakran hosszú rudakra szerelte, és halszemoptikát használt, hogy lélegzetelállító perspektívákat kapjon a magas helyekről. Ha kronológiailag szemléljük, ő volt az első ember, aki rúdon elhelyezett kamerával szelfie-ket készített magáról. „Ő volt Mr. Selfie a szelfi előtt”.

Legismertebb munkái a new york-i Szabadság-szobrot ábrázoló alkotásai. Petert választották az emlékmű rekonstrukció hivatalos fotósának. Neki is fogott, és különböző nézőpontokból: közelről, a magasból, az állványzatról örökítette meg a szobrot és a munkálatokat. Különös kapcsolata lett az ikonikus emlékművel, ez jól tetten érhető a képeken. Sok millió fénykép készült már a Szabadság-szoborról, profi fotósok és a turisták is lefényképezték már. Azonban olyan egyedi képeket, mint Peter B. valószínűleg egyikük sem készített. A helyreállítási projektet dokumentáló munkája etalon a fényképészek számára, ugyanakkor történelmi és kitörölhetetlen agyag.

Még különösebb, hogy a magasban modelleket is fényképezett. Akt képei megdöbbentőek, mert hidak és felhőkarcolók tetején örökítette meg modelljeit, különös és bizarr környezetet és hátteret teremtve ezzel. Ezzel a fotográfiában egyedülálló.

És a végén a Nikon F fényképezőgép, és a nagylátószögű objektívek, amit Peter B. Kaplan használt:

Összegzésként elmondható, hogy Kaplan fotóművészként egyedit alkotott. A tériszony fogalma benne valószínűleg fel sem merült. Egy ingatlan fotós is kerülhet néha olyan szituációba, ahol a magasság problémát jelenthet. Én az ingatlanfotózások alkalmával többször is kerültem ilyen helyzetbe, természetesen nem „kaplani magasságokra” kell gondolni. Sokszor kell fényképeznem épülő házakat, az erkélyeken pedig nincs korlát általában. A másik élményem a lapostetőkről történő fotózás, ahol szintén nagyon óvatosnak kell lenni. Az ilyen szituációk után becsüljük még inkább Kaplan munkásságát.

Érdemes ellátogatni Kaplan hivatalos oldalára, és megcsodálni formabontó képeit: