Ingatlanhirdetési trendek

Az ingatlanfotózás hosszú utat tett meg az egyszerű „point-and-shoot”, azaz a „tedd le egy pontba és fényképezz” technikáktól. Az első ismert fotográfia is egy épületről készült (bár az expozíció akár egy egész napig is eltarthatott akkoriban). Ahogyan a technológia fejlődik, úgy változik az ingatlanok és épületek fényképezésének és bemutatásának módja is. Egy olyan iparágban, ahol az első benyomás döntő fontosságú, a legújabb trendek ismerete kulcsfontosságú. Ezek megértése segít abban, hogy az ingatlanokat a lehető legjobb fényben mutathassuk be. Ebben a blogban egy kicsit merüljünk el az innovációkban, amelyek az ingatlanfotózás jövőjét alakítják. Legyen az akár a mesterséges értelem, a fényképezőgépek felbontása, vagy a számítógépek és fényképszerkesztő programok fejlődése.

A mai digitális korban a potenciális vásárlók nagymértékben támaszkodnak az ingatlanhirdetési oldalakra, hogy betekintést nyerjenek az otthonokba, mielőtt kapcsolatba lépnének az eladóval vagy az ingatlanügynökkel. Ezért vált a professzionális ingatlanfotó és videó, valamint azok szerkesztése kulcsfontosságúvá az ingatlanok értékesítésében, és ez a tendencia nem fog egyhamar eltűnni. A tanulmányok azt mutatják, hogy a jóminőségű és szakszerűen szerkesztett képeket tartalmazó hirdetések 118 százalékkal több online megtekintést kapnak, és akár 50% -kal gyorsabban eladhatóak. Más szóval, a lenyűgöző látvány képes megragadni a potenciális ügyfeleket és felkelteni érdeklődésüket, a vizuális ingerek és benyomások erősebbek a hirdetési szövegnél is. Az utómunkában a képszerkesztés révén a hiányosságok kiküszöbölhetők, a fotók javulnak, így jobban kiemelik az ingatlan jellemzőit és előnyeit. Tehát a professzionális ingatlan képsorozatokba/képszerkesztésbe történő befektetés biztos módja annak, hogy az ingatlanos, vagy az ingatlanügynökség emelje ingatlanhirdetéseinek színvonalát, és kitűnjön a versenypiacon. Ezt szem előtt tartva vessünk egy pillantást az ingatlanfotózás jelenlegi és jövőbeli trendjeire.

A.I.

Az ingatlanpiac folyamataiban is egyre gyakoribb a mesterséges értelem jelenléte. Legyen szó piaci elemzésről, A.I. vezérelt ingatlanbecslésről, a célcsoport meghatározásáról, ez a technológia már jelen van ebben az ágazatban is, és egyre nagyobb szerephez jut. A vevők preferenciái demográfiai vonatkozásban is változnak, az Y és a Z generáció jobban támaszkodik a technológiára is a digitális tartalmakra. A hirdetésekben meggyőző virtuális, és technikailag „friss” ingatlanélményt vár. Ezért ebben a bekezdésben elsősorban a hirdetésekkel kapcsolatos A.I. vonatkozásokról szólnék csupán.

Az A.I., azaz mesterséges intelligencia térhódítása a képszerkesztés terén is egyre jobban érzékelhető. Legyen szó egy zavaró részlet eltüntetéséről (például vezetékek vagy emberek), vagy egy hiányzó részlet pótlásáról, ez a technológia már használható a mindennapi gyakorlatban. Ez gyorsabbá és könnyebbé teszi a munkafolyamatot, nagy mennyiségű kép szerkesztése során ez fontos tényező. A Photoshop alkalmazás „generative fill” funkciója például területek létrehozásában segít. Akár általunk irányított módon, akár automatikusan teszi, új képi elemekkel tölti fel a fényképet. Az ingatlanhirdetések képsorozatai így még szebb képeket tartalmazhatnak.

Drónok

A dróntechnológia fellendülésének köszönhetően a légi fényképezés gyorsan az ingatlantulajdonok rögzítésének alapvető elemévé vált. Madártávlatból a potenciális vásárlók jobban megérthetik az ingatlan méretét, elrendezését, a környezetéhez való kapcsolatát és általános jellemzőit. Ezenkívül a környék legalább olyan fontos, mint maga az ingatlan, amikor házvásárlásról van szó. Az Egyesült Államokban a vásárlók 81 százaléka értékeli otthonának lokációját fontosabbnak, mint magát az ingatlant és annak méretét. A jövőben arra számítunk, hogy fejlettebb dróntechnológiát és fényképszerkesztő szoftvereket fogunk látni, amely lehetővé teszik a fotósok számára, hogy még könnyebben készítsenek kiváló minőségű légi felvételeket.

A drónok azonban nem csak az ingatlan külső megjelenését mutathatják be, a kisebb drónok akár a szobákon belül is repülhetnek, egyedi látószögeket és mozgásokat mutathatnak. (Emeleti ablakon ki a teraszra/udvarra, a ház feljáratától be a házba az ingatlan főbejáratán keresztül.

HDR

Egy ideje fontos eszköz az ingatlanok fényképezésekor és az utómunka során,  a trendeket figyelve egyre több fotó készül ezzel a technikával. A nagy dinamikatartományú (HDR High Dynamic Range) fényképezés olyan technika, amely több fényképet készít egyetlen beállításból (nézőpontból) különböző expozíciókkal. Ezeket a képeket ezután kombinálják, hogy nagyobb dinamikatartományú végső képet hozzanak létre, mint ami egyetlen felvétellel lehetséges. A szemünk könnyen alkalmazkodik a szélsőséges fényviszonyokhoz, mondjuk ahhoz, ha egy sötét szobába kintről az ablakon keresztül betűz a Nap. A fényképezőgép szenzora nem tud mit kezdeni ezzel a szélsőséggel. Ilyenkor a különböző expozíciók segítenek a végső cél elérésében. Az öt kép közül az egyik az árnyékos részleteket mutatja helyesen, egy másik a világosabb részeket, egy másik pedig a kinti (ablakon túli) világot ábrázolja megfelelően. A fő cél az emberi szem által érzékelthez hasonló látvány előállítása. Az elkövetkező években a HDR fotózás továbbra is uralni fogja az iparágat, valósághűbb és csiszoltabb megjelenést kölcsönözve az ingatlanfotóknak. A fotósok különböző számú sorozattal dolgoznak a 3 képtől a 7 vagy 9 képig. A legáltalánosabb talán az öt képből álló „expozíciósorozat”. Az első három kép különböző expozícióval készült. Az utolsó az utómunkával ezekből egy képpé összeillesztett fotó:

„Virtual Staging”

A virtuális „lakberendezés” (még nincs igazán kialakult magyar kifejezés a „homestaging” és a „virtual staging” angol szavakra) már most feltűnést kelt az iparágban, és az elkövetkező években csak egyre népszerűbb lesz. A képszerkesztő szoftverek segítségével az ingatlanfotósok és ügynökök virtuálisan rendezhetnek be helyeket, szobákat, belső tereket anélkül, hogy egyáltalán be kellene tenniük a lábukat az ingatlanba. Ez azt jelenti, hogy az üres ingatlanok bútorozott és berendezett/feldíszített otthonokká alakíthatók, vonzóbbá téve őket a potenciális vásárlók számára. Tulajdonképpen részben látványtervről van szó, de a végső látvány itt csak részben digitálisan „kreált”, hiszen az épület belső terei már valóban készen vannak. Az erről készült fotókat rendezik be azok, akik ezzel a szakterülettel foglalkoznak.

A virtuális „lakberendezés” a következőkre is használható: Otthonok újradíszítése, virtuális javítások végrehajtása (rendetlenség a szobákban, építkezés alatt álló terek). Javítható a tereprendezés, bemutatható a jövőbeni kertépítés. Ezenkívül a nyílt napoknak és bemutató lakásoknak/épületeknek így kevesebb szerep jut, bár a valóságos látvány és élmények még mindig fontosak. A „Virtual Staging” akár 97 százalékkal is olcsóbb lehet, mint a hagyományos otthoni lakberendezés, ami döntő tényező abban, hogy a jövőben is használni fogják ezt a technológiát. Másik nagy előnye, hogy a vevők igényeire szabható a végső kivitelezés (burkolatok választása, bútorok, konyhabútor, szobák színe, kert).

360 fokos virtuális túrák

A 360 fokos virtuális túrák népszerűsége tovább növekszik. Az Egyesült Államokban a vásárlók 50% -a előnyben részesítette a virtuális túrákat a fotózással szemben, a magyar piacon ez még nem annyira gyakori szolgáltatás. Az USA ingatlanhirdetési portáljait el sem lehet képzelni nélkülük, minden ingatlanhoz tartozik egy 360 fokos túra a képsorozatok, az alaprajz, és a hirdetési szöveg mellett (például a homes.com oldalán is).

 

A virtuális valóság és más fejlett technológiák segítségével a vásárlók úgy érezhetik, mintha élőben sétálnának egy otthonban. Ez történhet a hirdetési oldalon online, de egy ingatlanirodában is VR szemüveg segítségével. Így a valódi mutatás előtt megalapozott döntéseket hozhatnak anélkül, hogy feleslegesen kellene ingatlanokat nézniük. Ez természetesen a piac szolgáltatói oldalán, az ingatlanosoknak is könnyebbség, hiszen nem szükséges feleslegesen ingatlanokat mutatniuk.